Oude en Nieuwe Kerk Delft

Case

Wanneer je de kans krijgt om een identiteit te ontwerpen en ontwikkelen voor een ‘organisatie’ die al bijna 1000 jaar bestaat dan grijp je die vanzelfsprekend met twee handen aan. Twee van de meest bekende kerken van Nederland.

De Oude Kerk, bekend vanwege de (praal)graven van de grootste Nederlanders aller tijden (Piet Hein, Maarten Tromp, Anthonie van Leeuwenhoek en Johannes Vermeer) en de Nieuwe Kerk met het indrukwekkende graf van Willem van Oranje en natuurlijk het familiegraf van ons koningshuis. Honderdduizenden toeristen vinden jaarlijks hun weg naar deze -van historie doordrenkte- Godshuizen.

Opdracht

Kenmerken van het nieuwe logo

Meer focus op het museale karakter van beide kerken. Een koninklijke, doch sobere uitstraling met aandacht voor geloof, historie en nationale betekenis. Het zoeken van de spanning tussen historisch en statig maar passend bij deze tijd en bij voorkeur in de vorm van een monogram. Een beeld passend bij de statuur, de historie en bij de huidige geloofsgemeenschap; de stevige uitdaging aan deze opdracht.

Hoe krijg je de grootsheid, het sacrale van beide kerken gevat in één herkenbaar, tijdloos beeld?

Resultaat

We hebben een tijdloos, sierlijk en modern monogram ontwikkeld waarin alle elementen zijn verwerkt. Opvallende elementen zijn de gekantelde letter K, die samen met de letter O een mensfiguur vormt als metafoor van generaties mensen op zoek naar zingeving, het kroontje voor het Koningshuis en het kruisje van het geloof: tezamen het bestaansrecht van de kerken. Het kleurenpalet heeft sierlijk donkerblauw als basiskleur met de sterke contrasterende detailkleuren "koningshuis" oranje en aqua. De typografie is opvallend en noodzakelijk condensed. De ondertitel ‘Godhuizen sinds 1246’ bekrachtigt de historie en de plek van het geloof.

Vanzelfsprekend is de nieuwe identiteit doorgevoerd naar diverse middelen; huisstijl- en correspondentiedocumenten, website, vlaggen en banieren, informatieschermen etcetera.

Shortdoc

Eeuwenoude schoonheid in beeld

Soms zie je de mooiste dingen in het leven over het hoofd. Sta eens stil, kijk naar boven en laat je imponeren door de eeuwenoude schoonheid van de Nieuwe Kerk. Een shortdoc die we in 2016 produceerden.

Expositie

We hebben ook een expositie ontwikkeld die de markante personages en unieke elementen uit de Oude Kerk laat zien. De presentatieblokken zijn op maat ontworpen én geproduceerd. Dit is het verhaal van bijzondere mensen en voorwerpen uit een rijke historie.

Onze opdracht in het maken van deze expositie was het ontwikkelen van de complete identiteit: advies over de ruimtelijke invulling, de routing, en uiteindelijk het ontwerp en vormgeving. Ook zijn diverse onderdelen in huis geproduceerd (XXL-prints) en geplaatst.

Markante figuren

De expositie is gebaseerd op twee pijlers; de historische ontwikkeling van het kerkgebouw door de eeuwen heen en de markante Nederlanders die hier begraven liggen. De Oude Kerk (ook wel de Scheve Jan genoemd) herbergt de praalgraven en epitafen van o.a. Piet Hein, Maarten Tromp, Antoni van Leeuwenhoek en Johannes Vermeer. Grote namen uit de geschiedenis van Nederland.

Geweldig om met elkaar zo’n prachtige expositie te zien groeien van een basisidee tot de daadwerkelijke plaatsing. Deze expositie brengt de geschiedenis van de Oude Kerk echt tot leven.

Wilco Blaak, hoofd Oude en Nieuwe Kerk

Aan dit project hebben gewerkt

Arjan
creatief directeur
Pauline
designer
Matthijs
developer
Lusanne
designer
Ewout
strateeg
Jos
designer

Meer weten over deze case?

Bel, e-mail of Whatsapp Arjan

0182 - 384 233

Stuur ons een appje

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding